Vad döljer sig bakom ditt namn som du inte vet om?

I brist på annat så har jag suttit och läst vad betydelsen av mitt namn är. Vad betyder namnet Camilla egentligen? Vart kommer det ifrån och när började det användas här i Sverige? Frågor som jag egentligen har svaret på, men som jag i brist på annat letat upp ute i cyberrymdet. Jag vet intresseklubben anntecknar, men det kan faktiskt vara intressant för den som är intresserad och är insatt i det hela.

Camilla:

Camilla (stavas också ibland Kamilla) är ett kvinnonamn av latinskt ursprung som betyder "offerprästinna". Namnet började användas i Sverige i slutet av 1700-talet och hade en popularitetsperiod på 1860-talet och 1870-talet. Namnet hade en popularitetstopp på 1960-talet, men ligger numera runt plats 180 på listan och trenden är avtagande. Namnet Camilla betyder även omtänksam. Det finns 34542 kvinnor som har förnamnet Camilla. Av dessa har 25692 namnet Camilla som tilltalsnamn. Namnsdag: 7 mars sedan 2001

Publicerat: 2012-05-09 @ 22:39:02


4 kommentarer
Postat av: Marija

En intressant teori du har och för vissa är det mer intressant än andra. Och i brist på annat så är det en bra sysselsättning för att få tiden att gå. Om man inte vill göra något annat av sina galna teorier.

2012-05-09 - 22:40:25 |
Postat av: Nyman

Linköping lilla, det är bra att du kan sysselsätta dig med saker som gör att du inte tänker för mycket. Min intresseklubb antecknar!

2012-05-09 - 22:42:45 |
Postat av: Anna-Gretta

Ärligt talat. Detta är något jag själv inte har tänkt på oavsett namn.

2012-05-09 - 22:43:55 |
Postat av: Fanny

Tack så mycket :) vad roligt att jag lyckades fånga ditt intresse hoppas du fortsätter att läsa min blogg!

Kram

2012-05-10 - 14:36:42 | URL: http://fanniiii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!