Farmor och Farfar

                                                          

Jag är den första som medger att jag saknar min farmor och farfar. Jag säger till och med god natt till dem när jag går och lägger mig. Jag gör likadant med gammelmormor och morfar Allan. Varför vet jag inte men det är en vana jag lagt till med och jag har många vanor. Men detta är för mig kanske den bästa vanan tror jag. Jag tror även att de finns i min närhet och hjälper mig när jag behöver hjälp. Min gammelmormor gör så mycket mer och jag är både glad och arg för det. När farfar och morfar Allan gick bort så hörde jag gammelmormors röst säga "Gör inte samma misstag som jag." Vad hon velat säga med det vet jag inte, men det är och var oerhört skrämmande och paniken växer alltid när jag hör henne säga dessa ord. Hon sa det även när mormors syster Barbro och hennes man Ingvar gick bort. Jag har frågat både mamma och min mormor vad gammelmormor velat ha sagt med det men de vet inget. Å andra sidan så vill inte mormor prata så mycket om gammelmormor då hon inte var speciellt snäll mot mormor under hennes uppväxt även som vuxen också.
Jag undrar om det är därifrån mormor har fått sitt sätt att vara mot mig och mot mamma. För vad vi än gör så är det inte bra och mormor bara klagar och sänker oss ner till grunden. Jag har alltid fått vara det svarta fåret i familjen och är inte lika duktig och bra som min kusin. Jag har försökt säga till mormor att min kusin och jag är helt olika och vill olika saker i livet. Men det spelar ingen roll. Jag är tacksam över att farmor och farfar inte gjorde så mot mig och Therése. Men jag tycker att de kunde ha varit lite strängar mot oss båda framförallt Therése då hon hade behövt det och behöver det fortfarande.

                                                                      ***

Har försökt att hata
det blodsband vi har
Men känner bara avsky
vill bara skära av din ruttna navelsträng
Här finner du inte längre något av värde
då du redan har tagit allt av värde
Skär i ögonen för att finna
din så kallade vishet
Klöser sönder
det droppar av bitterhet
Låt mig nu vara kvar
för jag har längre inget att ge
Inte äns försök till att hata
kan jag ge dig





Denna dikt handlar tyvärr om min syster och det sätt hon behandlat mig och vår syster även resten av familjen. Även vad jag känner för henne.  Jag vet att det är fel att känna som jag gör mot min syster men jag kan inte hjälpa det. De som känner mig och min syster vet hur hon kan vara.
Publicerat: 2012-01-05 @ 19:21:35


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!