Jane Austen time

                                                       Bilden är lånad från Wikipedia eller vad sidan heter. 


Tänk om man levt på sena 1700 talet så som Jane gjorde. I början av denna månad fyllde hon år. Närmare bestämt den 16 december om man ska vara mer noga. Kanske oviktigt vetande men så blir det när man är stort Jane Austen fan. Kanske ett av de få intressen jag har. Om Jane levet idag skulle hon vara 236 år.  Hur som haver så skulle jag gärna vilja veta hur det var att leva på den tiden och i Janes familj. Hur deras vardag såg ut och hur dagen kunde se ut om det var något mer festligare.

Så jag sitter nu och tittar på Stolthet och Fördom då det är min favorit av Janes böcker. Alla hennes böcker är bra men favoriten är verkligen Stolthet och fördom. Den åtespeglar hur en fest eller bal kunde se ut på hennes tid och hur man skapade vänskaps band och sökandet efter kärlek och äkta män. Fast jag får säga att mycket av boken kan jämföras även idag även om man inte direkt är så koncentrerad på att söka efter någon att gifta sig med. Så Stolthet och fördom skall ses med Collin Firth och Jennifer Ehle. Det är absoluta favoriten och jag vet att det finns fler där ute som håller med mig. Även om den senaste versionen med Keira Knightley är bra med så kan jag inte säga att det är någon favorit. Den är för hoptryckt och går allt för långt bort från handlingen i boken. 

                                                    
Publicerat: 2011-12-28 @ 17:52:55


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!